תמונה כתבותשכיחות:
כאבי ראש הינם כאבים שכיחים מאוד באוכלוסיה. בממוצע אחד מכל 4 אנשים סובל מכאבי ראש, כאשר בעשור האחרון גוברת ההבנה שפגיעה במבנים אנטומים בצוואר היא הגורם המרכזי להופעת הכאבים.כ 4% מכלל האוכלוסייה סובלים מכאבי ראש על רקע בעיה בצוואר, בקרב נשים השכיחות גבוהה פי 4 מאשר בקרב גברים.

סימפטומים:
כאב ראש שורף ומעיק, תחושה של ראש כבד שממוקמת רק בצד אחד של הראש. לרוב הכאב מתחיל בצוואר ומשם מושלך לכיוון הראש. לרוב הכאב מופיע לאחר ביצוע תנועות ראש או משהייה בתנוחה צווארית ממושכת לדוגמה: עבודה מול מחשב. הכאב מלווה בנוקשות בתנועות הצוואר ורגישות בשרירי הצוואר ובשכמה.

המקור לכאב:

המקור לכאב הוא לרוב מהצוואר העליון ממבנים אנטומים בגובה חוליות הצוואר העליונות C2-C3 , שיכול לנבוע ממספר מקורות:
הדיסק הבין חולייתי- פריצת דיסק או בלט דיסק.
מפרקי החוליות- הסתיידות, דלקת או נוקשות במעטפת המפרקים.
שרירי הצוואר העמוקים- מתח שרירי מוגבר. ישנו קשר אנטומי בין השרירים העמוקים באזור הצוואר העליון לבין רקמת המעטפת של חוט השדרה והראש – רקמת הדורהDura )).קשר זה נקרא mayofacial bridge . כך שמתח בשרירי הצוואר עלול לגרום למתח מוגבר על רקמת הדורה שמהווה כמעטפת פנימית ורכה של הגולגולת ולהופעת כאבי ראש.
כל המבנים האלה בצוואר העליון, עלולים לגרום ליצירת גירוי – כאב שנע במסלול העצבי של העצב הקראניאלי הטריגמנלי שמוצאו במוח. סיב עצב זה מעביר מידע תחושתי (כאב ) מאזור הצוואר לראש. קשר עצבי זה גורם לכך שפגיעה במבנים האנטומים באזור הצוואר גורמת להופעת סימפטומים של כאב באזור הראש.

בדיקה פיזיקלית

הכאבים מאופיינים בהגבלה בתנועות הצוואר. בעיקר בתנועות סיבוב. ההגבלה בתנועה מתרכזת במפרקים העליונים של הצוואר C1-C2. הבדיקה העיקרית לתפקוד המפרקי באזור זה היא flexion rotation test שבה נבדק טווח הצוואר, ירידה בטווח הצוואר מעידה על הגבלה ונוקשות באזור זה.
רגישות וכאב בשרירי הצוואר העמוקים: מישוש והפעלת לחץ מכני על אזור הצוואר העליון מתחת לגולגולת, שמפיקה תחושת כאב והרגשת חוסר נוחות.
כאב בהפעלת לחץ חיצוני: הפעלת לחץ חיצוני על הראש מלמעלה כלפי מטה על ידי הבודק שגורם להחמרה והפקת התסמינים.
כאב בתגובה לכיווץ איזומטרי של שרירי הצוואר: כאב שמופק כתוצאה מכווץ שרירים חזק, בתגובה למתן התנגדות על ידי הבודק.

הטיפול

בשנים האחרונות התפרסמו מספר רב של מחקרים קליניים שהוכיחו שטיפולי פיזיותרפיה יעילים מאוד בהפחתת תדירות ועוצמת הכאב בקרב מטופלים שסבלו מכאבי ראש על רקע צווארי.
הטיפולים שהוכיחו כיעילים:
מניפולציות צוואריות לאזור C2-C1 – לשיפור התנועתיות של חוליות הצוואר ושחרור חומרים אנטי דלקתיים במפרק עצמו.
טכניקות לשיפור התנועתיות במפרקי הצוואר בשיטת מליאגן SNAG- טכניקה ספציפית לשחרור הנוקשות ומתיחה של המעטפת של המפרקים ושיפור התנועתיות של מפרקי הצוואר.
טיפול ושחרור רקמה רכה של הצוואר העליון – הרפיית המתח השרירי ושחרור נקודות טריגר פוינט אשר עלולות לגרום ללחץ מכני שמופעל על מבנים אנטומים שונים בצוואר.
תרגילי חיזוק לשרירי הצוואר העמוקים ותרגילי יציבה – הפעלה שרירית גורמת לייצוב שרירי טוב יותר של הצוואר, מפחיתה את הפעולה השרירית של השרירים הגדולים ומשפרת את התפקוד של השרירים העמוקים והקטנים שמייצבים את הצוואר. לאורך זמן, משפרת את המנח של הראש ובכך מפחיתה את העומסים הפועלים על הצוואר ומפחיתה את הכאב ואת הסיכוי לחזרת הכאבים.
מניפולציה לחוליות הגב העליון – ישנו קשר ישיר בין הגבלה בתנועה בחוליות הגב העליון לבין ירידה בתפקוד הצוואר. ביצוע מניפולציות מכאניות באזורים שבהם ישנה ירידה בתנועתיות (על פי בדיקה) גורמת להקלה בכאבים ובשיפור התנועתיות בצוואר.

תוכנית טיפול

כאמור יעילות הטיפולים נבדקה במספר רב של מחקרים, על קבוצות מטופלים רבות, והוכיחו את יעילות הטיפול ארוך הטווח. חלקם, תוך שימוש בטכניקות ספציפיות שציונו למעלה, אף הראו ירידה והקלה מיידית בכאב. אך אם זאת, קצב ההתקדמות של כל מטופל הוא אישי ושילוב הטכניקות השונות נקבע על פי תגובת המטופל ומקור הסימפטומים. לרוב נדרשים כ 3 טיפולים להשגת שיפור והקלה בכאבים ובמקביל בנייה של תוכנית תרגול עצמאית של המטופל להשגת שיפור ארוך טווח ומניעת חזרה של הכאבים.

מקורות נבחרים:
Put, Marcin, et al. “A Randomized Clinical Trial of Multimodal Therapy and Mulligan’s Concept of Manual Therapy for Patients with Chronic Pain Syndrome Caused by Upper Cervical Spine Disorders.” International Journal 3.1 (2016): 41.‏
Chaibi, Aleksander, and Michael Bjørn Russell. “Manual therapies for primary chronic headaches: a systematic review of randomized controlled trials.” The journal of headache and pain 15.1 (2014): 1.‏
Chaibi, Aleksander, and Michael Bjørn Russell. “Manual therapies for cervicogenic headache: a systematic review.” The journal of headache and pain13.5 (2012): 351-359.‏