Printכאשר מופיע כאב לא מוכר במפרקי הגוף, התנהגות הכאב בזמן הפעילות יכולה ללמד על מה הוא המקור לכאב ויותר חשוב כיצד להפחית אותו.
כ80% מכלל האוכלוסייה סובלים מכאב כרוני כלשהו לאורך זמן במהלך חייהם. לרוב מדובר בכאב על רקע אורתופדי שמקורו במפרקי הגוף, בעיקר בעמוד השדרה, הצוואר או הברכיים. בניגוד למה שניתן לחשוב דווקא אנשים שמתאמנים באופן קבוע, למעט ספורטאים מקצוענים, סובלים פחות מכאבים מאשר אנשים שלא פעילים. כאשר מופיע כאב בעיקר לא מוכר, מתאמנים רבים בעיקר אלה שמתחילים בתוכנית אימונים חוששים להמשיך ולבצע פעילות גופנית . אחת הדרכים היעילות ביותר לאבחן את מקור הכאב היא “התנהגות” הכאב בזמן ביצוע פעילות גופנית, לדוגמה: האם הכאב מתגבר או נחלש בזמן או בעקבות המאמץ הגופני.
הקשר בין כאב במפרקי הגוף לבין פעילות גופנית נובע מכך שמפרקי גופנו הינם מנגנון ביומכני מורכב שמטרתו גם לעמוד בעומסים גדולים, לדוגמה מפרקי הברכיים, וגם לאפשר טווח תנועה גדול. התנועה עצמה במפרקים, צריכה להיות גם בעוצמה רבה, גם מהירה וגם בעלת דיוק רב. על מנת לעמוד בדרישות אלה המפרקים מורכבים ממספר רב של מבנים אנטומים: העצמות, הסחוס הבין מפרקי, הגידים, השרירים והעצבים.
בזמן הפעילות פועלים על מפרקי הגוף עומסים גבוהים, אשר למעשה “בוחנים” את תפקוד המפרק. כל מרכיב מגיב בצורה שונה לעומסים המופעלים ולכן תזמון והתנהגות הכאב בזמן הפעילות, לפנייה ואחריה יכול להעיד מה המקור הכאב ומה כדאי לעשות על מנת להפחית אותו.

כאב שמתגבר בזמן הפעילות:
כאשר ישנו קשר ישיר בין ביצוע הפעילות לכאב והכאב מתגבר תוך כדי ביצוע הפעילות, בעיקר במפרקים נושאי משקל לדוגמה: כאב בברך בזמן הליכה או ריצה, או כאב גב בזמן ביצוע יוגה או פילאטיס. הכאב כנראה מקורו בחלקי המפרק אשר נושאים את משקל הגוף כמו המינסקוס או הסחוס בברך או כאשר מדובר בכאב גב, הדיסק הבין חולייתי או מפרקי הגב. מכוון שבזמן הפעילות מבנים אלה צריכים לעמוד בעומס מכני גדול יותר. במצב לא תקין התגובה תהיה הגברה של הכאב.
המלצה: להפסיק את הפעילות, להימנע מהפעילות או מתנועות שמעוררות את הכאב על מנת לתת לאזור הפגיע להתאושש. כן מומלץ לבצע פעילויות אחרות שלא גורמות לעומס על האזור כגון שחייה.

כאב שמופיע בתחילת הפעילות ונעלם בזמן הפעילות: כאב שמופיע בתחילת הפעילות ונעלם תוך כדי פעילות, לדוגמה כאב בברכיים, שמופיע בתחילת ההליכה ונעלם תוך כדי הליכה, או כאב גב שמופיע בתחילת האימון. הכאב מעיד שכנראה מדובר בכאב דלקתי כרוני שמקורו בריקמת חיבור לדוגמה : הסחוס הבין המפרקי או הרקמה הפסיבית במפרק גידים או רצועות. הסיבה להעלמות הכאב במהלך הפעילות היא שהפעילות גורמת לחימום המפרק , גמישות הרקמה גדלה והנוזל הבין מפרקי “משמן ” את המפרק. התוצאה, המפרק מתפקד טוב יותר והכאב בזמן הפעילות נעלם.
המלצה: למרות שהכאב נעלם תוך כדי הפעילות, כן מומלץ להפחית את עומס הפעילות לפחות ב50%. מומלץ להקדיש מספר דקות באימון לביצוע תרגילים לחזק את המפרק הכאוב.

כאב שמופיע רק במנוחה ונעלם לגמרי בזמן הפעילות ומספר שעות אחריה: נכון שבזמן הפעילות הגופנית סף הרגישות לכאב עולה. אבל כאב שמופיע במנוחה ונעלם לגמרי במהלך המאמץ מעיד לרוב על כך שהמקור לכאב הוא בשרירים. לעיתים בשרירים מספר מוקדי כאב המכונים trigger point . הם מופעים לרוב על רקע של ירידה באספקת הדם לשריר, או על רקע של כיווץ מוגבר שלהן במצבי מנוחה. בזמן הפעילות עולה משמעותית זרימת הדם לשרירים וכתוצאה מכיווץ השרירים בזמן הפעילות מתרחשת הרפייה טובה יותר שלהם ולכן הכאב נעלם.
המלצה: מכוון שהאימון למעשה גורם להקלה בכאב. מומלץ לבצע תרגילים שמפעילים את האזור הכואב מספר פעמים ביום.

כאב שמתגבר רק 24 שעות לאחר הפעילות: כאב שמופיע או מתגבר רק ביום שלאחר הפעילות. מדובר כנראה בכאב שמקורו בשרירים באזור הכואב שנובע ממאמץ גדול שהם ביצעו. יכול להיות שמדובר בסוג אימון חדש, או אפילו בתרגיל חדש שביצעתם שגרם לעומס גדול על השרירים. שכן מאמץ שרירי גדול מהרגיל גורם נזק קל לשרירים שמוביל לתהליכי בנייה מחדש שלהם, כך השרירים מתחזקים. כאב זה יכול להתגבר גם באימונים נוספים.
המלצה: ניתן להמשיך להתאמן, רצוי לבצע תרגילים באזור הכואב. אך כן מומלץ להפחית את העומס במפרק הכואב . בטווח הקצר הורדת העומס תפחית את הכאב ובטווח הארוך חיזוק האזור יפחית בעתיד את הופעת הכאבים.

כאב קבוע ללא קשר לפעילות: כאשר הכאב נשאר קבוע במהלך הפעילות ואחריה ללא קשר לפעילות. כנראה שלא מדובר בכאב מכני שמושפע מהעומסים המשתנים בזמן הפעילות. אלה כאב שמקורו ברגישות בסיבי העצב באזור הכואב .
המלצה: כן מומלץ להמשיך להתאמן שכן פעילות גופנית לאורך זמן גורמת לירידה ברגישות מערכת העצבים לכאב. בזמן הפעילות מופרשים במוח ” אנדורפינים” חומרים משככי כאב. השפעה שלהם נשארת שעות רבות לאחר האימון. אימון גם מפחית לאורך זמן את התהליך הדלקתי בגוף ומפחית כאב.

כאב שמתגבר לפני ביצוע הפעילות: כאב שמתגבר באופן קבוע לפני ביצוע פעילות או מאמץ במהלך היום. לדוגמה כאב גב שמתגבר לפני יום עמוס או אימון מעיד על כך שקיים חשש שביצוע הפעילות יחמיר את הכאב ואף עלול לגרום לנזק כל שהוא לגוף. כתוצאה מהפחד שמכונה בשפה המקצועית fear of avoidance . מופרש בגוף “קורטיזול” שמגביר את רגישות מערכת העצבים לכאב.
המלצה: למרות התגברות הכאב מומלץ לבצע את הפעילות. אך מומלץ להפחית את דרגת עוצמת הפעילות או את המינון שלה בשלב הראשון במהלך הזמן להגביר בהדרגה, שכן הפעילות הדרגתית מפחיתה את החשש מפני הפעילות וגורמת להפחתת הכאב.
אם זאת חשוב לזכור ששינוי בשגרת האימונים, לרוב גורם להקלה בכאב אך מצד שני אינו תמיד הפתרון בלעדי. במידה והכאבים חזקים או לא מוקלים עם הזמן מומלץ להיבדק על ידי רופא אורתופד או פיזיותרפיסט.